Problemy z prywatnymi strefami parkingowymi w Kołobrzegu

Pierwszy z serii artykułów poświęcony jest kwestii płatnych miejsc parkingowych w Kołobrzegu. Celem niniejszego tekstu nie jest jednak omówienie stref zarządzanych przez samorząd miejski, ale skupienie się na problemach związanych z obszarami parkingowymi podlegającymi prywatnym firmom. Te ostatnie wynajmują grunty od miasta czy też spółek należących do Skarbu Państwa. Otrzymaliśmy wiele zażaleń dotyczących funkcjonowania tych parkingów w ciągu ostatnich tygodni, a dzisiejszy artykuł skupia się na miejscu przy ulicy Solnej, obok Regionalnego Centrum Kultury.

Zdarzenie, które zachodziło 28 czerwca 2024 roku, opisuje nasz czytelnik. Wspomina on o wyjeździe z rodziną na koncert „Otwarcie Lata” w Kołobrzegu i problemach z zaparkowaniem pojazdu w rejonie portu. Ostatecznie udało mu się znaleźć miejsce przy ulicy Zdrojowej (znanej też jako ulica Solna), gdzie opłacił postój na trzy godziny, co kosztowało go 11 złotych za godzinę. Koncert jednak się przedłużył, więc nasz czytelnik wrócił pieszo do parkingu, by przedłużyć czas postoju. Ku jego zdziwieniu, mimo że spóźnił się tylko o 6 minut, otrzymał wezwanie do zapłacenia dodatkowej opłaty wynoszącej 190 lub 270 złotych – w zależności od momentu uregulowania należności. Nasz czytelnik twierdzi, że tak wysokie stawki są nieproporcjonalne do sytuacji, zwłaszcza że wcześniej uiścił opłatę za postój. Złożył reklamację do zarządzającej parkingiem firmy APPA ECO SERVICE SOLUTIONS, ale niestety została ona odrzucona.

Decydując się na bliższe zbadanie tej sytuacji, przyglądamy się bliżej wspomnianej spółce. APPA ECO SERVICE SOLUTIONS powstała w 2023 roku z kapitałem zakładowym wynoszącym 5 tysięcy złotych – taka wartość jest typowa dla firm zarządzających parkingami. Spółka ta wygrała przetarg na dzierżawę parkingu przy ulicy Solnej, ogłoszony przez Regionalne Centrum Kultury. Według informacji opublikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej RCK dnia 7 maja 2024 r., firma zobowiązała się do płacenia 130 tysięcy złotych plus VAT za okres od 15 czerwca do 15 września 2024 roku. Oznacza to, że firma musi sprzedać minimum 12 300 godzin parkingowych, aby pokryć koszty dzierżawy. Dopiero po przekroczeniu tego pułapu spółka zacznie generować zyski. Naszym zdaniem jest to całkiem realne do osiągnięcia, biorąc pod uwagę podstawowe założenia funkcjonowania tego parkingu.